Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode voor lichaam en geest, ontwikkeld door Joseph Pilates begin 20ste eeuw. Deze methode stimuleert de ontwikkeling van het houdings- en bewegingsgevoel door gebruik te maken van de verbinding tussen lichaam en geest.

Het doel is het creëren van een evenwichtig spiersysteem met een groter bewustzijn waarin overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren weer worden geactiveerd. Op deze manier ontstaat er een betere balans tussen de spiergroepen.

Pilates maakt je dus sterker en soepeler: verkrampte spieren worden ontspannen en slappe spieren worden krachtig, simpelweg omdat je de taken anders verdeeld.

Joseph Pilates was overtuigt van de kracht van de geest. “Ideaal is het als onze spieren doen wat wij willen. Redelijkerwijs moet onze wil niet gedomineerd worden door de reflexen van onze spieren” Hij geloofde in de kracht van de geest om het lichaam te controleren en daarmee ontstonden de 6 principes van elke training van Pilates

SONY DSC

Presentatie principes pilates

De 6 principes van elke training van Pilates

Concentratie :de verbinding tussen lichaam en geest vergroot je door je te concentreren.
Controle: de geest heeft controle over het lichaam en dus over de uitvoering van de oefening.
Precisie: door je aandacht bij elk aspect van de oefening te houden, voer je hem volledig en efficiënt uit.
Centrering: elke oefening wordt uitgevoerd vanuit “het powerhouse”, het centrum van de diepe rompspieren.
Ademhaling: verbindt de oefening met je lichaam en geest, geeft ritme en bovendien is elke krachtige uitademing een buikspieroefening,
Flow: een vloeiende beweging in plaats van een krampachtige beweging

Combineer bewust deze 6 principes van Pilates tijdens elke oefening en tussen de oefeningen in en je vergroot de efficiëntie van je hele training. Hierdoor hoef je niet aandacht loos en krampachtig dezelfde oefening honderd keer uit te voeren.

Verder werkt Pilates ook met onder andere visualisatie en intuïtie: door de geest een verbeelding op te laten roepen (bijv. sta trots en kijk naar de horizon zal een heel ander gevoel geven dan sta alsof je net een stomp in je buik hebt gehad) helpt de geest zo het lichaam een bepaalde houding aan te laten nemen.

In het begin zal je het verband tussen je bewegingen op de mat en die in je dagelijks leven doet nog niet duidelijk zien, maar naarmate je langer Pilates beoefend ga je de verbeterde kwaliteit in je houding en beweging tijdens je dagelijkse activiteiten zeker herkennen.

Het leuke van Pilates is dat elke oefening aan te passen is op een ieders niveau en elke leeftijd. Door kleine wijzigingen in de oefening aan te brengen, kan deze geschikt zijn voor zowel Meneer Patiënt die aan het revalideren is, voor Mevrouw Gewoon-Gemiddeld die lange uren zittend werk doet met te weinig uitdaging van houdingsspieren of Mejuffrouw Supersportief die haar core-stability en souplesse wil verbeteren om nog beter te presteren.

 

Daag je zelf uit!!!

Ilja den Drijver – In2Pilates